ATHANASİUS İMAN İKRARI
ATHANASİUS İMAN İKRARI
Athanasius İnanç Bildirgesi adını M.S. 300’lerde yaşamış olan kilise babası Athanasius’tan (295-373) almıştır. Athanasius Üçlü Birliği reddeden Ariusçu sapkın öğretiye karşı mücadele eden bir kilise babasıydı. Athanasius İman İkrarı, Üçlü Birliği ve Mesih ilahiyatını kısa cümlelerle köklü bir şekilde açıklamaktadır.
Kurtulmak isteyen kişi, her şeyden önce, evrensel Hristiyan inancına bağlı olmalıdır. Bunu, değiştiren ve tamamen iman etmeyen kişi şüphesiz ebediyen mahvolur.
Evrensel Hristiyan inancı şudur:
Üçlü Birlikte tek olan Tanrı’ya ve Üçlü Birlik bütünlüğüne, zatları birbirine karıştırmadan ya da özü bölmeden ibadet ederiz.
Baba farklı zat, Oğul farklı zat ve Kutsal Ruh farklı zattır fakat Baba, Oğul ve Kutsal Ruh tek Tanrı’dır. Yücelikleri eşit ve görkemleri sonsuzdur.
Baba nasılsa, Oğul da öyledir, Kutsal Ruh da öyledir. Baba yaratılmamıştır, Oğul yaratılmamıştır ve Kutsal Ruh yaratılmamıştır.
Baba sınırsız, Oğul sınırsız, Kutsal Ruh sınırsızdır.
Baba ezeli ve ebedî, Oğul ezeli ve ebedî, Kutsal Ruh ezeli ve ebedîdir.
Buna rağmen, Üçü ayrı ayrı ebedî olan değildir, tek Ebedî Olan vardır. Aynı şekilde Yaratılmamış ya da Sınırsız Olan da üç değil, tektir.
Baba her şeye Egemen olduğu gibi, Oğul da her şeye Egemen’dir ve Kutsal Ruh da her şeye Egemen’dir. Buna rağmen tek her şeye Egemen vardır.
Baba Tanrı olduğu gibi, Oğul Tanrı ve Kutsal Ruh Tanrı’dır ancak üç Tanrı değil, fakat sadece tek Tanrı vardır.
Baba Rab olduğu gibi, Oğul da Rab’dir ve Kutsal Ruh da Rab’dir. Ancak üç Rab değil, tek Rab vardır.
Hristiyan hakikati birbirinden farklı üç zatı Tanrı ve Rab olarak kabul etmemizi gerektirir. Aynı şekilde, evrensel Hristiyan inancı üç tanrıdan ya da üç rabden söz edilmesini yasaklar.
Baba hiçbir şeyden gelmemiştir ne yaratılmış ne de doğrulmuştur.
Oğul yalnızca Baba’dandır ne oluşturulmuş ne yaratılmıştır, fakat yegâne Oğul’dur.
Kutsal Ruh, Baba’dan ve Oğul’dandır ne oluşturulmuş ne yaratılmış ne de doğurulmuştur fakat Baba’dan ve Oğul’dandır. Böylece, üç değil, tek bir Baba vardır; üç oğul değil, tek bir Oğul, üç kutsal ruh değil, tek bir Kutsal Ruh vardır.
Bu üçlükte biri diğerinden daha önce ya da daha sonra değildir, biri diğerinden ne daha büyük ne daha küçüktür, ancak Üçü aynı derecede sonsuz ve aynı eşdeğerdedir. Yani Üçlükteki Birliğe ve Birlikteki Üçlüğe iman edilmelidir.
Kurtuluşu arayan, Üçlü Birliği işte böyle düşünmelidir.
Bundan başka, kişinin sonsuz kurtuluşa nail olması için, Rabbimiz İsa Mesih’in vücut bulduğuna yürekten inanarak sarılması gerekir.
Doğru öğreti şudur: Rabbimiz İsa Mesih’in hem Tanrı Oğlu hem de aynı anda Tanrı ve insan olduğuna inanır ve ikrar ederiz.
Oğul Tanrı’dır; ezelde Baba’nın özünden var olduğu için Tanrı’dır, bu dünyada annenin özünden doğmuş olduğu için de insandır. O tamamen Tanrı’dır, canı ve bedeniyle ise tamamen insandır.
İlahî öze sahip olması nedeniyle Oğul, Baba’yla eşittir, ancak Oğul’un insan sıfatı nedeniyle Baba O’nun üstüdür.
Hem Tanrı hem İnsan olduğu halde, iki değil, sadece tek Mesih vardır.
Mesih’teki birlik, ilahî özün insana dönüşmesinden dolayı olmamıştır, ancak Tanrı’nın insan bedenini edinmesiyle olmuştur. İlahî ve insanî özler birbirine karışmamıştır, ancak tek bir şahısta birleşmiştir.
Bir insanın can ve bedenden oluşması gibi, Mesih Tanrı ve İnsan olarak birdir.
Mesih bizim kurtuluşumuz için acı çekmiş, cehenneme inmiş, üçüncü gün ölümden dirilmiş, göklere yükselmiş, Baba’nın sağında yer almıştır, bir gün her şeye Kadir olan ölüleri ve dirileri yargılamak için tekrar gelecektir.
O geldiğinde, bütün insanlar ölümden bedenleriyle dirilecekler ve yaptıklarının hesabını vereceklerdir. İyilik edenler, ebedî yaşama kavuşacaklar, kötülük edenler ise sonsuz ateşe atılacaklardır. Bu evrensel Hristiyan öğretisidir. Buna, sağlam ve istikrarlı bir şekilde inanmayan kişi kurtulamaz.
Baba’ya, Oğul’a ve Kutsal Ruh’a başlangıçta ve şimdi olduğu gibi dünyanın sonunda dek hamtlar olsun. Amin!